Hoe maak je een goede jaarafsluiting?
Wat is de jaarafsluiting?
De jaarafsluiting vindt over het algemeen plaats op 31 december. Op dat moment eindigt de cyclus van het huidige jaar en de volgende dag begint het nieuwe jaar. Als bedrijf of boekhouder stel je vervolgens voor de periode 1 januari tot en met 31 december een financieel verslag op. In dit verslag worden alle inkomsten en uitgaven van dat jaar verwerkt. Dat gebruik je vervolgens weer voor onder meer de belastingaangifte. Daarnaast is het een zeer geschikt moment om terug te blikken op het afgelopen jaar, waar het gaat om de bedrijfsvoering. Wat ging goed en wat ging (economisch) minder?
Waar moet je op letten bij de jaarafsluiting?
De jaarafsluiting vindt plaats in één van de drukste periodes van het jaar: de decembermaand. Het daaropvolgende eerste kwartaal staat ook bol van de werkzaamheden in dat kader. Daarom is het van groot belang om op tijd te beginnen met het verzamelen van de juiste gegevens voor de jaarafsluiting. Denk hierbij aan de volgende informatie:
- Verzamel alle facturen over het huidige jaar. Het gaat hierbij om inkoop- en verkoopfacturen.
- Verzamel alle banktransacties. Let ook op de transacties op het einde van de decembermaand. Deze worden vaak vergeten.
- Heb je een voorraad van goederen? Tel en waardeer deze op 31 december en verwerk deze in de administratie.
- Zijn er nog openstaande facturen? Komt er nog een factuur binnen na 31 december? Het is mogelijk om de btw te corrigeren. Ook na 31 december. Dit doe je met het formulier suppletie omzetbelasting bij de Belastingdienst.
Wie of wat kan je helpen bij de jaarafsluiting?
Zorgvuldigheid bij de jaarafsluiting is noodzakelijk, omdat over het juiste bedrag belastingaangifte moet worden gedaan. Bij sommige bedrijven ontbreekt een fiscale partner of automatisering. Je kunt gebruik maken van een externe accountant of boekhouder, dit is gebruikelijk voor bedrijven. De externe accountant of boekhouder is namelijk gespecialiseerd in het correct afwerken van de jaarafsluiting en weten welke gegevens (nog) nodig zijn. Van IJk Accountant regelt voor kleine en grote bedrijven de boekhouding en managementrapportages. Voor vragen of hulp omtrent de jaarafsluiting, kunt u contact met ons opnemen.
Grotere bedrijven hebben vaak hun eigen financiële afdeling. Zij zijn gebaat bij automatisering: het automatisch verwerken van inkoop- en verkoop facturatie. Hiervoor zijn boekhoudprogramma’s ontwikkeld. Deze houden bij wat er binnenkomt en uitgaat. In zo’n geval hoeft tijdens de jaarafsluiting minder aandacht te gaan naar het verzamelen van informatie en gaat het dus meer om de controle en advisering.
Zie je op tegen de jaarafsluiting? Ons advies is om op tijd te beginnen met het verzamelen van de juiste gegevens. Schakel waar nodig hulp in, om ongewenste verrassingen te voorkomen. En wellicht zijn er nog acties nodig vóór einde boekjaar. Ook dan is het verstandig om te overleggen met een adviseur.