Oei, ik groei – Hoe om te gaan met de groei van jouw onderneming

Oei, ik groei is de bestseller van dr. Frans Plooij en dr. Hetty van de Rijt over de mentale ontwikkeling bij een baby. Dat deze ontwikkeling gepaard gaat met de nodige groeistuipjes en krampjes is veel ouders natuurlijk niet vreemd. Trekken we deze theorie door dan kunnen we concluderen dat in deze tijd van economische groei, ondernemingen ook groeistuipen doormaken.

Volgens het CBS is in 2018 is het aantal bedrijven in Nederland met bijna 90 duizend toegenomen. Opvallend hieraan is dat de zakelijke dienstverlening met een toename van 23 duizend het sterkst bijdroeg aan de groei van het aantal bedrijven. Groei is voor elke ondernemer een gewenste droom, maar deze transitiefase kan leiden tot onzekerheid en in sommige gevallen zelfs onrust. Zoals Oei, ik groei handvatten geeft om het beste met de mentale ontwikkeling van een baby om te gaan, geef ik hier zes nuttige tips om succesvol om te gaan met de groei van je onderneming.

1. Werk aan een groeistrategie

Je onderneming groeit, dus veranderingen vinden hoe dan ook plaats. Je producten of diensten worden aangepast of uitgebreid, je past prijzen aan, je gaat met nieuwe partners in zee of neemt meer personeel aan. Niet alles is tijdens deze tijd van transitie duidelijk. Je flexibel opstellen en loslaten is hierbij het devies. Echter kun je als ondernemer, zoals ouders bij een opgroeiend kind, hier slapeloze nachten van hebben. Toch is het van belang dat je de touwtjes wat laat vieren en vertrouwen geeft aan goed personeel. Zet alle  openstaande punten op een rij en denk na over vragen die te maken hebben met de timing en uitvoering van veranderingen, zoals het doen van investeringen, werkzaamheden overdragen en uitbreiden van de product- of dienstcatalogus. Werk dit uit in een groeistrategie vanuit het perspectief van flexibiliteit. Sta open voor verandering, maak
keuzes en blijf ten alle tijden waakzaam.

2. Spar met een collega, familielid of onafhankelijke derde

Tijdens een groeifase zit je als ondernemer dicht op alle ontwikkelingen die plaatsvinden. Soms wat té dicht. Het is dan ook niet zo gek dat je soms een sparringpartner of klankbord gebruikt om bepaalde keuzes aan voor te leggen. Iemand, zoals een bedrijfspartner die dicht bij de onderneming staat, een familielid of juist een onafhankelijke derde. Allemaal kunnen ze een ander perspectief bieden en zo op verschillende fronten van toegevoegde waarde zijn bij de groei van je onderneming.

3. Werk aan een solide financieel plan

Ten tijde van een groeifase zullen er kosten gemaakt moeten worden. Financiering kost geld, maar dient tegelijkertijd als middel om bepaalde groeidoelstellingen te behalen. Een uitdaging, want allerlei scenario’s kunnen zich voordoen. Om die reden is het belangrijk dat er prognoses worden gemaakt en een solide financieel plan wordt opgesteld dat het beste bij jouw onderneming past. Laat je hierbij goed informeren over wet- en regelgeving, wijze van financiering en voorwaarden. Ga bijvoorbeeld ter raadde bij je sparringpartner of bij een accountant. Hoe groot je ambities ook zijn, als het uitgangspunt maar een gezond bedrijf is.

4. Zorg voor goede personeelswerving

Een logische groeistuip bij een groeiende onderneming is een tekort aan personeel. Er moet meer werk verzet worden, maar er zijn te weinig krachten om dit extra werk aan te kunnen. Resultaat: klanten moeten langer op hun product of dienst wachten, personeel bezwijkt onder de hoge werkdruk en de kwaliteit van het werk leidt onder de groei. Dit is natuurlijk niet hoe het hoort te gaan. Vang de signalen vroegtijdig op en investeer in het aantrekken van goed personeel. Hiernaast is het ook belangrijk om werknemers aan je onderneming te binden. Want, blije werknemers blijven langer. Goed personeel is immers schaars en gewild op de huidige arbeidsmarkt. Vang middels deze benadering de hogere werkdruk op en houd je vast aan de succesvolle groeicurve.

5. Monitor de groei

Verlies het overzicht niet uit het oog. Een groeiende onderneming merk je aan alles, maar het blijft belangrijk om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Een prognose is zoals eerder genoemd de juiste eerste stap, maar door groei te monitoren kun je ook zien of deze prognose nog juist is of moet worden bijgesteld. Kun je herleiden welke beslissingen hebben geleid tot een bepaald soort groei? Welke beslissingen waren hierin significant? Heb je een investering gedaan op het juiste moment, heb je de juiste kortingsacties uitgevoerd of misschien juist elders aan de rem getrokken? Ook tijdens het monitoren van resultaten is het een goed idee om met andere ondernemers te
praten die in een vergelijkbare groeifase zitten. Wat is hun aanpak? Er bestaat een grote kans dat jullie van elkaar kunnen leren.

6. Van oei, ik groei naar yes, ik groei!

Veranderingen zijn altijd spannend en kunnen weerstand opleveren. Er zal een moment komen waarbij je als ondernemer denkt: ‘’passen deze groeiperikelen wel bij mij?’’ Het ligt er maar net aan hoe je hiermee om gaat. Op verschillende fronten zal je bedrijf veranderen. Groeistuipjes en groeikrampen horen bij het opbouwen van een gezonde onderneming. Maar, waar flexibiliteit wordt geboden en indien nodig een aantal zaken worden bijgesteld kun je gaan van ‘’oei, ik groei’’ naar ‘’yes, ik groei!’’

Groeit je onderneming en ben je op zoek naar een klankbord om te praten over bedrijfsvoering, belastingadvies of personeelsbeleid? Vraag dan vrijblijvend een gesprek aan.

Post A Comment