• Einde coronaondersteuning voor bedrijven

    Tijdens de coronacrisis hadden ondernemingen het zwaar. Dat was logisch en daarom had je als ondernemer de mogelijkheid om de belastingbetalingen uit te stellen. Nu is het volgens de Belastingdienst weer tijd om terug te gaan naar het oude normaal: vanaf 1 april 2022 moet je weer gewoon belasting betalen. De coronaondersteuning voor bedrijven loopt […]

  • Vakantiegeld uitbetalen voor ondernemers

    Vakantiegeld uitbetalen is een flinke kostenpost voor vele ondernemers. Het uitbetalen van vakantietoeslag is verplicht. Misschien hou je hier als ondernemer niet altijd rekening mee maar in de maanden mei en juni zul je er wel aan moeten geloven.
    Vakantiegeld: Hoe zit het precies?
    Als werkgever ben je verplicht om vakantiegeld uit te betalen aan je medewerkers. […]

  • Hoe omgaan met sollicitanten en de AVG?

    Als ondernemer heb je op heel veel vlakken te maken met de AVG. Hoe ga je om met gegevens van werknemers en klanten, maar ook bij het aantrekken van personeel. Hoe ga je om met sollicitanten en de AVG? We hebben het praktisch voor je op een rij gezet.
    Voor wie geldt de AVG?
    De Europese privacywet […]

  • Hoe financier ik een bedrijfsovername?

    Met enige regelmaat krijgen we een aanvraag om te helpen bij de financiering van een bedrijfsovername. Enkele voorbeelden van zo’n bedrijfsovername zijn:

    Het uitkopen van een medevennoot (VOF);
    De aankoop van belang (mede-eigenaar) in een BV;
    Volledige bedrijfsovername (nieuwe eigenaar).

    Voor zo’n financiering is, afhankelijk van de grootte van de onderneming, een bepaald bedrag nodig. Wat […]

  • De nieuwe pensioenregeling per 1 januari 2023 en het transitieplan

    Het huidige pensioenstelsel verandert per 1 januari 2023. De nieuwe regeling moet persoonlijker, eenvoudiger en flexibeler worden voor werkgever en werknemer. Maar wat verandert er eigenlijk voor jou?
    Wat verandert er in het pensioen?
    De Wet Toekomst Pensioenen wordt naar verwachting begin 2022 goedgekeurd door de Eerste Kamer. Vanaf dat moment ligt het concept dat is neergezet […]

  • Duidelijkheid over reiskosten en thuiswerkvergoedingen 2022

    Door de coronacrisis en het bijbehorende overheidsadvies werken veel mensen thuis. Voor werkgevers en werknemers is het dan ook belangrijk dat hier duidelijke afspraken over worden gemaakt. Ook, omdat veel organisaties besluiten om na de crisis (deels) thuis te blijven werken. Het kabinet heeft daarom per 1 januari 2022 een onbelaste thuiswerkvergoeding van maximaal 2EURO […]

  • 10 fiscale eindejaarstips voor ondernemers 2021

    Fiscale eindejaarstips 2021
    Zoals ieder jaar zijn er ook in 2021 weer fiscale tips waar je als ondernemer veel aan kunt hebben. Voor het jaar eindigt bespreken wij er 10:
    1. Coronasteunmaatregelen – NOW 5
    Het zal niemand ontgaan zijn. De coronamaatregelen zijn wederom aangescherpt, waardoor bepaalde branches hard worden geraakt. In november en december 2021 is het […]

  • Faillissement aan de horizon? Maak gebruik van de WHOA

    De Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) maakt het mogelijk om zonder instemming van alle schuldeisers toch een akkoord te bereiken op een schuldregeling. Zo kunnen bedrijven die met een herstructurering van schulden nog voldoende toekomstperspectief hebben, doorgaan. Met deze wet, die op 1 januari 2021 is ingegaan, worden vele faillissementen voorkomen.
    Wat is de WHOA?
    Tot 1 […]

  • Een accountant als klankbord, sparringpartner & helpende hand

    Waar kan een accountant bij helpen?
    Accountants doen veel meer dan alleen de boekhouding, fiscale aangiften en het samenstellen van jaarstukken. Samen met MKB-ondernemers kijken we naar de toekomst, zakelijk en privé. Wat zijn jouw ambities, waar liggen valkuilen en kansen, en hoe zorg je ervoor dat alles goed geregeld en verantwoord is?

    Waar kan een accountant […]